Grįžti į pradinįSvetainės medis   English Neįgaliesiems Mobili versija

nuoroda kariuomene     

 

KAS įvykių kalendorius

P A T K P Š S
30
5
14 15 16
24
25 27 28

 

 

Apskritojo stalo diskusijoje „NATO po Lisabonos: rezultatai ir perspektyvos“ Rasos Juknevičienės pasakyta kalba

2010.12.01

Kuo Lisabona išskirtinė Lietuvai?
Man be galo malonu šiandien su Jumis pasidalinti savo įžvalgomis apie Lisabonos viršūnių susitikimo rezultatus, perspektyvas bei diskutuoti esminiu klausimu - kokį Aljansą turėsime ateityje. Labai džiaugiuosi, kad didžioji auditorijos dalis - aktyvus ir išmintingas jaunimas. Lisabonoje, greta pagrindinių susitikimų, taip pat turėjau galimybę dalyvauti jaunųjų Atlantistų forume, kur ateities lyderiai iš NATO ir NATO partnerių šalių diskutavo aktualiais Aljansui klausimais. Kalbėdama su jais apie Lisabonos susitikimą, pirmiausia pabrėžiau, kuo jis išskirtinis Lietuvai. Leiskite tuo pasidalinti ir su jumis.


• Šiuo susitikimu įtvirtintos Lietuvos, Latvijos bei Estijos „sėkmės istorijos" - tik trys šalys, buvusios SSRS sudėtyje, šiandien yra Aljanso narės. Man, išaugusiai kitoje geležinės uždangos pusėje - Varšuvos sutarties bloke - tai milžiniškas Lietuvos pasiekimas;


• Antra, Lisabonos susitikimas parodė, kad Aljansas yra lygių organizacija, kur net mažos narės, kaip Lietuva, gali lemti NATO viziją, ateitį ir politinius sprendimus;


• Trečia, Lisabona mums patvirtino, kad NATO - patikima ir teisinga organizacija, kur pastangos įvertinamos, o nuogąstavimai išgirstami. Tai, kad naujoje NATO strateginėje koncepcijoje įtvirtinta dauguma Lietuvos interesus atitinkančių nuostatų - geriausias įrodymas, kad verta ir būtina investuoti į savo saugumą NATO organizacijoje. Kartu tai atsakymas daugeliui skeptikų, kodėl Lietuva dalyvauja Afganistane bei ribotus resursus investuoja į bendrus Aljanso pajėgumus. Ogi, todėl, kad investicijų grąža mums atsiperka su kaupu, kai labiausiai to reikia.

 

Kuo Lisabona svarbi Aljansui?
NATO, kaip ir kiekvienos organizacijos sėkmei, būtina periodiškai patvirtinti: a) gyvybingumą - t.y. sugebėjimą susitarti; b) efektyvumą ir veiksmingumą - t.y. sugebėjimą veikti; c) legitimumą - t.y. sugebėjimą pasiekti rezultatų.

 

• Lisabonos susitikimas, kuriame buvo apibrėžtas NATO vaidmuo XXI a., mano nuomone, patvirtino Aljanso gyvybingumą. Lisabona parodė, kad konsensuso principas, kur 28 narės su skirtingais interesais sugeba rasti bendrus sprendimus, yra veiksmingas. Lisabona netapo nulinės sumos žaidimu, jame laimėjo visi;


• Juolab, Lisabonoje buvo patvirtinta saugumo deklaracija bei visas paketas dokumentų, numatančių labai konkrečias reformas, dar būtinus priimti sprendimus NATO efektyvumui ir veiksmingumui stiprinti. Reikia taip pat pabrėžti, kad turbūt pirmą kartą viršūnių susitikimas vyko taip atsakingai - t.y. visoms Aljanso narėms suprantant, kad nauja strategine koncepcija apibrėžtas NATO vaidmuo, turės būti paremtas konkrečiais resursais ir pajėgumais. Akivaizdu, kad artimiausiu laikotarpiu reta kuri šalis galės sau leisti didinti gynybos biudžetą. Sutarėme, kad turėsime būti itin racionalūs reformuodami NATO struktūras, reinvestuodami sutaupytus resursus į reikalingus pajėgumus bei itin gerai apsibrėždami prioritetus;


• Žinoma, esu realistė. Tikroji Lisabonos svarba priklausys nuo to, kaip ateityje Aljansas patvirtins savo legitimumą tiek savo narių atžvilgiu, tiek tarptautinėje aplinkoje. Šiais „lakmuso popierėliais" bus tiek sugebėjimas įgyvendinti numatytą praktinį saugumo garantijų įtvirtinimo („reassurance") procesą Baltijos šalyse, tiek ir sėkmingas atsakomybės už saugumą perdavimas Afganistane.

 

Kokie esminiai Lisabonos rezultatai? (svarbiausi Lietuvai)
• NATO išliks pirmiausia kariniu Aljansu, pasirengusiu atremti tiek tradicines karines grėsmes, tiek ir naujuosius saugumo iššūkius. Kolektyvinė gynyba ir 5 str. Išlieka kertine Aljanso funkcija;


• Saugumo garantijos visoms NATO narėms bus paremtos praktiniais instrumentais: gynybos planais, pratybomis, infrastruktūra;


• NATO ir toliau remsis stipriu transatlantiniu ryšiu;


• Aljansas išliks branduolinį ginklą turinčiu Aljansu tol, kol pasaulyje egzistuos branduolinis ginklas;


• Aljanso gynybiniai pajėgumai bus papildyti nauju pajėgumu - NATO priešraketinės gynybos sistema;


• Aljansas aktyviai veiks kibernetinio saugumo ir stiprins savo vaidmenį energetinio saugumo srityse;


• Bus išlaikoma NATO atvirų durų politika;


• Afganistanas išliks svarbiu prioritetu ir ilgalaikiu įsipareigojimu, su tikslu perduoti atsakomybe už saugumą afganistaniečiams iki 2014 m.;


• Bus siekiama stiprinti bendradarbiavimą su Europos Sąjunga, siekiant sinergijos, ne dubliavimo efekto;


• Partnerystė su Rusija turės remtis pagarba demokratinėms vertybėms bei pagarba Euroatlantinės erdvės šalių suverenitetui, lygiateisiškumu, abipusiu pasitikėjimu, skaidrumu ir nuspėjamumu.

 

Lisabonos rezultatų vertinimas, uždaviniai ateičiai/sritys, kur ypatingai sieksime "saugiklių"
• Įtvirtinus Lietuvai svarbias nuostatas strateginėje koncepcijoje, bus lengviau siekti: pratybų; nuolatinės NATO oro policijos Baltijos šalyse misijos įtvirtinimo; NATO infrastruktūros plėtros regione; pajėgumų, svarbių pirmiausia 5str. grėsmėms atremti, vystymo; NATO vaidmens kibernetiniame, energetiniame saugume užtikrinimo.

 

• Lietuva remia patvirtintas NATO karinės vadovavimo, agentūrų reformas, kuriomis bus siekiama efektyvinti Aljansą bei sutaupyti resursų. Visgi išliksime principingi - negalime taupyti NATO veiksmingumo ir Aljanso sugebėjimo vykdyti pagrindines funkcijas sąskaita. Pagrindinis tikslas - kad karinės struktūros reforma įtvirtintų NATO štabų regioninę ekspertizę ir "specializaciją";

 

• Remiame NATO siekį peržiūrėti atgrasinimo politiką ir jos adekvatumą XXI a. saugumo iššūkiams. Visgi Lietuvai svarbu, kad ši atgrasinimo politikos peržiūra būtų paremta aiškiai apibrėžtais principais: a) branduolinių ir konvencinių ginklų atskyrimu; b) priešraketinės gynybos pajėgumas negali tapti pakaitalu branduoliniam ginklui Europoje; b) stipraus transatlantinio ryšio išlaikymu;

 

• Itin sveikiname Aljanso sprendimą vystyti NATO priešraketinės gynybos pajėgumą bei kvietimą bendradarbiauti šio pajėgumo vystyme Rusijai. Visgi šiame kontekste Lietuvai svarbu, kad būtų pirmiausia išlaikytas Aljanso saugumo nedalomumo principas bei NATO išlaikytų būsimo pajėgumo valdymo ir kontrolės funkciją;

 

• Galiausiai, norėčiau pabrėžti, kad esame pakankamai brandūs NATO nariai ir puikiai suprantame platesnę Lisabonos reikšmę - įtvirtintą Aljanso poreikį keistis, stiprinti krizių valdymo pajėgumus, būtinybę Aljansui prisidėti prie stabilizacijos ir rekonstrukcijos operacijų, stiprinti bendradarbiavimą su tarptautiniais veikėjais globaliu mastu bei taip vykdyti saugumo per bendradarbiavimą ("cooperative security") funkciją;

 

• Visgi besiplečiančios Aljanso funkcijos, brangiai kainuojančios operacijos, vystomi tokie nauji pajėgumai, kaip priešraketinė gynyba, esant resursų trūkumui, labiausiai kelia nerimą dėl NATO pajėgumo įgyvendinti numatomą ambicijų lygį. Deja, Lietuva, 2011 m. pagal skiriamą gynybai procentą nuo BVP, NATO kontekste lenks tik Liuksemburgą. Aš, kaip gynybos ministrė, visuomet keliu klausimą, kiek ilgai didžiosios šalys narės toleruos tokį netolygų naštos pasiskirstymą, tuo pačiu siekiant vienodų saugumo garantijų? Kol kas strateginiame lygmenyje mums pavyko pasiekti balanso tarp saugumo užtikrinimo įsipareigojimų Aljanso teritorijoje ir už jo ribų. Tačiau ar pavyks išlaikyti šį balansą praktiškai vystant pajėgumus - tai esminis klausimas ir ateities uždavinys Lietuvai;

 

• Aljansas yra ir išliks esminiu saugumo ramsčiu ateityje. Tik jausdamiesi saugūs namie ir remdamiesi į tvirtą kolektyvinio saugumo branduolį, galime su leisti būti aktyvūs išorėje. Siekdami stipraus, veiksmingo NATO, esame [tai mano Vyriausybei - prioritetas] pasirengę pirmiausia patys atlikti namų darbus: stiprinti regioninio gynybinio bendradarbiavimo iniciatyvas tarp Baltijos šalių, Baltijos - Šiaurės šalių, Šiaurės regiono (Baltijos- Šiaurės šalių ir D. Britanijos), Baltijos šalių - Lenkijos. Ieškoti kaip sukurti daugiau saugumo, kuo racionaliau panaudojant ribotus resursus.


Dėkoju jums.

 

Lisabonos viršūnių susitikimo rezultatai
Apskrito stalo diskusija
2010 m. gruodžio 1 d
.

 

Komentuokite
Krašto apsaugos ministerija pasilieka teisę pašalinti komentarus, įžeidžiančius žmogaus garbę ir orumą, skatinančius tautinę, rasinę, religinę nesantaiką, skatinančius smurtą.
Vardas
El. paštas
Komentaro tekstas
Apsaugos kodassecimg

 
Biudžetinė įstaiga, kodas Juridinių asmenų registre 188602751.
Totorių g. 25, LT-01121 Vilnius, tel. 8 (706) 70750, faks. (8 5) 264 8517, el. paštas [email protected]
PVM mokėtojo kodas LT100001016116
© Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija
Sprendimas: Fresh Media